Automatyczna skrzynia biegów to serce komfortowej jazdy, wymagające jednak odpowiedniej troski, by służyć bezawaryjnie przez lata. W przeciwieństwie do popularnego mitu nie jest ona wolna od konserwacji. Prawidłowa opieka zapewnia płynność zmiany biegów i optymalizuje zużycie paliwa, co przekłada się na ekonomiczną i satysfakcjonującą eksploatację pojazdu.
W tym wpisie pokażemy, jak skutecznie dbać o automatyczną skrzynię biegów, aby uniknąć kosztownych napraw i przedłużyć życie Twojego samochodu. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z treścią wpisu!
Zobacz również: Kurs prawa jazdy na motocykl w Bytomiu
Rozpoznanie sygnałów ostrzegawczych w automatycznej skrzyni biegów
Rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych wysyłanych przez automatyczną skrzynię biegów jest bardzo ważne dla wczesnego wykrywania potencjalnych problemów i nie warto tego bagatelizować.
Jednym z pierwszych znaków może być niepokojący szum, stukanie lub wibracje pojawiające się podczas zmiany biegów, a także niekiedy na kierownicy. Niepokojącym sygnałem jest także opóźnienie reakcji skrzyni biegów na zmianę położenia dźwigni selektora — jeśli samochód zwleka z ruszeniem lub zmianą biegów, może to wskazywać na awarię.
Innym symptomem jest nieprawidłowa zmiana biegów, np. zbyt wczesne lub zbyt późne przełączanie, co odczuwalne jest jako szarpnięcia lub nieoczekiwane przyspieszenia. Wyciek płynu eksploatacyjnego z okolic skrzyni biegów również nie powinien być ignorowany, gdyż może świadczyć o uszkodzeniu uszczelek lub innych komponentów.
Wczesne zauważenie i odpowiednia reakcja na te sygnały mogą zapobiec poważniejszym awariom i oszczędzić kosztownych napraw!
To może Cię zainteresować: Zamarznięty hamulec ręczny — jak sobie z nim poradzić?
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów i o czym bezwzględnie pamiętać?
Poniżej przedstawimy Ci kilka najważniejszych kwestii związanych z dbaniem o automatyczną skrzynię biegów. Zobacz, czego nie wiesz!
Zobacz również: Kurs prawa jazdy kat. B+E Bytom
Regularna wymiana oleju w skrzyni biegów
Regularna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów to podstawa. Nie sugeruj się tutaj informacjami o producenta, że olej należy wymieniać np. co 100 000 km lub w ogóle — to błąd! Owszem, jest to rzecz kosztowna (droższa, niż w przypadku manualnej skrzyni biegów), ale takie rozwiązanie z pewnością zapewni skrzyni długowieczność, spokój i brak wydatków na naprawy, które potrafią być naprawdę drogie.
Olej w skrzyni wymieniaj częściej — co 60 tys. km. W niektórych modelach skrzyń zaleca się to robić jeszcze częściej, np. co 40-50 tysięcy kilometrów. Im mocniejszy silnik, tym częściej warto zwracać na to uwagę, ze względu na obciążenia, jakie otrzymuje w chwili przyspieszania skrzynia.
Może to Cię zainteresuje: Ile kosztuje prawo jazdy kat. C i C+E?
Gdy zmieniasz tryb, wpierw zredukuj prędkość do 0
Jeżeli parkujesz, niejednokrotnie zdarzy Ci się manewrowanie — kilka razy w przód, kilka w tył. W takich sytuacjach zawsze wyhamuj do końca (do 0 km/h) i następnie dopiero zmień tryb. Gwarantujemy, skrzynia Ci podziękuje!
Monitoruj działanie poszczególnych podzespołów w pojeździe
Wiele komponentów takich, jak np. ABS, sterownik silnika, komputer pokładowy itp., współpracują z automatyczną skrzynią biegów. Z tego też względu tak ważne jest, by każdy z nich działał prawidłowo. Jeżeli na desce rozdzielczej zauważysz problem z tym związany, jak najszybciej udaj się do mechanika w celu jego rozwiązania.
Sprawdź: Szkoła Nauki Jazdy w Piekarach Śląskich
Jedź spokojnie, gdy olej w skrzyni jest zimny
Przez kilka początkowych kilometrów jazdy po dłuższym postoju (np. po nocy), daj się dogrzać skrzyni. Nie dodawaj zbyt mocno gazu i nie prowokuj samochodu do zwiększania obrotów. Nierozgrzany olej w skrzyni nie działa idealnie, co może doprowadzić w przyszłości do awarii, zwłaszcza jeśli robisz tak często.
Zobacz: Nauka Jazdy Zabrze
Nie holuj pojazdu, jeżeli nie możesz go włączyć
Samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie można holować, jeżeli silnik odmówił posłuszeństwa. Jeżeli działa, należy go uruchomić oraz wejść w tryb N. Niemniej, co kilkanaście kilometrów (ok. 20-30) należy robić przerwę oraz nie przekraczać prędkości 40 km/h. Zalecamy również, aby dokładnie zapoznać się w tym przypadku z informacjami od producenta, czy w ogóle dopuszcza do takiego rozwiązania.
Polecamy również: Niewidoczne znaki drogowe – co grozi Ci za nieprzestrzeganie przepisów?