Manewr wyprzedzania — kiedy możesz go wykonać, a kiedy nie?

25 listopada 2024

Instruktor Szkoły Nauki Jazdy EXPERT z Piekar Śląskich wyjaśnia:

Manewr wyprzedzania jest jednym z najważniejszych elementów bezpiecznej jazdy, jednak jego niewłaściwe wykonanie może prowadzić do poważnych konsekwencji. Wielu kierowców nie jest pewnych, kiedy wyprzedzanie jest dozwolone, a kiedy zabronione. W tym artykule omówimy trzy specyficzne sytuacje: wyprzedzanie z prawej strony na autostradzie, wyprzedzanie na przejściach dla pieszych oraz wyprzedzanie pojazdów uprzywilejowanych. Przedstawimy, w jakich okolicznościach te manewry są legalne, a kiedy stanowią naruszenie przepisów.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią wpisu!

Wyprzedzanie z prawej strony na autostradzie

Kiedy dozwolone jest wyprzedzanie z prawej strony na autostradzie:

Na autostradach, które składają się z co najmniej dwóch jezdni jednokierunkowych, wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone. Oznacza to, że jeśli lewy pas jest zajęty przez wolniej poruszający się pojazd, kierowca może go wyprzedzić, korzystając z prawego pasa ruchu. 

Pamiętaj jednak, że wyprzedzanie z prawej strony może stanowić poważne zagrożenie. Wszystko przez to, że nie zawsze dobrze widać, czy prawy pas jest wolny, zwłaszcza jeśli jedziesz np. za tirem. Miej to na uwadze. W takiej sytuacji możesz również poprosić pasażera siedzącego z prawej strony o upewnienie się, czy ów pas jest wolny. 

Polecamy też: Czy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerów?

Kiedy wyprzedzanie z prawej strony na autostradzie jest zabronione:

Mimo że przepisy zezwalają na wyprzedzanie z prawej strony na autostradzie, zaleca się ostrożność. Kierowcy jadący lewym pasem mogą nie spodziewać się wyprzedzania z prawej strony, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Dlatego, nawet jeśli manewr jest legalny, warto go unikać, gdy istnieje ryzyko zaskoczenia innych uczestników ruchu. 

Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych

Kiedy wyprzedzanie na przejściach jest legalne?

Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych jest dozwolone tylko wtedy, gdy ruch na nim jest kierowany sygnalizacją świetlną lub przez uprawnioną osobę, np. policjanta. 

W takiej sytuacji, gdy sygnalizacja zezwala na ruch pojazdów, a piesi mają czerwone światło, kierowca może wykonać manewr wyprzedzania.

Zobacz również: Wyprzedzanie na pasach. Jedna kara jest szczególnie dotkliwa, wyjaśnia właściciel Szkoły Jazdy EXPERT z Bytomia.

Kiedy wyprzedzanie na przejściach jest zabronione?

Zabrania się wyprzedzania na przejściu dla pieszych oraz bezpośrednio przed nim, jeśli ruch nie jest kierowany

Naruszenie tego zakazu grozi mandatem w wysokości 1 500 zł oraz 15 punktami karnymi. Taki manewr stwarza poważne zagrożenie dla pieszych, którzy mogą nie być widoczni dla kierowcy wyprzedzającego pojazd.

Wyprzedzanie pojazdów uprzywilejowanych

Kiedy wolno wyprzedzać pojazd uprzywilejowany?

Wyprzedzanie pojazdów uprzywilejowanych, takich jak karetki, straż pożarna czy policja, jest dozwolone poza obszarem zabudowanym, o ile nie są one w trakcie wykonywania czynności służbowych, czyli nie używają sygnałów świetlnych i dźwiękowych. W takiej sytuacji traktowane są jak zwykłe pojazdy.

Kiedy nie wolno wyprzedzać pojazdu uprzywilejowanego?

Na obszarze zabudowanym zabrania się wyprzedzania pojazdów uprzywilejowanych, nawet jeśli nie używają sygnałów. Ponadto niezależnie od miejsca, nie wolno wyprzedzać pojazdów uprzywilejowanych, gdy są w trakcie akcji, czyli używają sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Naruszenie tego zakazu może skutkować surowymi konsekwencjami prawnymi.

Podsumowanie

Znajomość przepisów dotyczących wyprzedzania jest kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze. Wyprzedzanie z prawej strony na autostradzie jest dozwolone, ale wymaga ostrożności. Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych jest generalnie zabronione, z wyjątkiem sytuacji, gdy ruch jest kierowany. 

Natomiast wyprzedzanie pojazdów uprzywilejowanych jest zabronione na obszarze zabudowanym oraz gdy są one w trakcie akcji. Przestrzeganie tych zasad minimalizuje ryzyko wypadków i zapewnia płynność ruchu drogowego.