Jazda z przyczepą może nie wydawać się czymś skomplikowanym, choć, dla osób, które pierwszy raz zamontują ją do swojego pojazdu, może być nie lada wyzwaniem. Podczas holowania przyczepy należy mieć na uwadze kilka czynników, na które nie zwraca się aż tak uwagi, jak jeździ się bez niej.
W tym wpisie przedstawimy Ci najważniejsze informacje o tym, jak jeździć z przyczepą. Zapraszamy do zapoznania się z treścią!
Przyczepa samochodowa — jak jeździć z nią poprawnie?
Holowanie przyczepy tylko z pozoru może wyglądać na coś prostego, w praktyce, dla osób bez doświadczenia może jednak stanowić to spory problem. Jak zapewne się domyślasz, podczas jazdy z przyczepą musisz zachować należytą ostrożność. Innym istotnym aspektem jest fakt, że nie nauczysz się jazdy (z nią) podczas realizacji kursu prawa jazdy kategorii B.
O czym musisz pamiętać podczas holowania przyczepy? Już mówimy:
- Pewnie operuj pedałem gazu — to bardzo istotny czynnik, podczas przyspieszania zdecydowanie operuj gazem, dzięki temu pozbędziesz się szarpnięć i dyskomfortu.
- Obroty silnika — podczas ruszania z miejsca pamiętaj, aby zwiększyć obroty silnika, bardziej, niż robisz to na codzień bez przyczepki.
- Mniejszy łuk przyczepy — na zakręcie koła przyczepki toczą się po mniejszym łuku. Musisz o tym pamiętać, aby przez przypadek nie najechać na pobocze (lub — co gorsza — z niego nie zjechać), dodatkowo musisz uważać w takiej sytuacji na krawężniki.
- Droga hamowania — jazda z przyczepą znacząco zwiększa masę całego zestawu, przez co droga hamowania się wydłuży. Bardzo ważne jest, abyś miał to na uwadze i redukował prawdopodobieństwo nagłego wciśnięcia hamulca, które również może spowodować problem z utrzymaniem prostego toru jazdy.
- Wyprzedzanie — miej na względzie, że wraz z przyczepką cały zestaw jest dłuższy, to samo tyczy się postoju na parkingu. Zawsze upewniaj się, że masz wystarczającą ilość miejsca na wykonanie manewru.
Warto zaznaczyć, że wiele z ww. czynników będzie zależeć od tego, jaką przyczepę będziesz wieźć za sobą. W przypadku mniejszych przyczepek tych problemów będzie mniej i jednocześnie będą mniej widoczne. Inaczej natomiast będzie, jeżeli zdecydujesz się np. na przyczepę kempingową o DMC do 750 kg.
Jednym z najistotniejszych i najczęstszych problemów jest cofanie z większą przyczepą. Pamiętaj, że podczas cofania, w trakcie skręcania np. w prawo kręcić kierownicą w lewo i na odwrót. Manewr powinieneś wykonywać bardzo powoli. Cofanie “typowo” do tyłu uda Ci dopiero wtedy, gdy ustawisz przyczepę i samochód w linii prostej.
Zobacz również: Kategoria prawa jazdy B+E, a kod 96 — jakie są różnice i do czego uprawniają?
Przepisy dotyczące jazdy z przyczepą
Każdy posiadacz prawa jazdy kat B może holować przyczepę, aczkolwiek są przepisy, które dokładnie regulują jej dopuszczalną masę.
W przypadku prawa jazdy kategorii B kierowca samochodu może mieć dołączoną przyczepę o masie własnej nieprzekraczającej 750 kg. Inną możliwością, z jakiej możesz skorzystać, jest holowanie przyczepy o DMC przekraczającym 750 kg, ale nie większym, niż dopuszczalna masa całkowita holującego pojazdu. Natomiast cały zestaw nie może przekroczyć DMC 3,5 tony.
Dopuszczalna prędkość z przyczepą na wybranych odcinkach drogi
- W terenie zabudowanym cały zestawem można jechać maksymalnie 50 km/h.
- Poza terenem zabudowanym na drodze jednojezdniowej prędkość maksymalna zestawu wynosi 70 km/h.
- Na autostradach, drogach ekspresowych oraz ogólnie, poza terenem zabudowanym, na drogach dwujezdniowych maksymalna prędkość wynosi 80 km/h.
Dozwolone wymiary zestawu pojazdów
- Maksymalna szerokość przyczepy lub samochodu — 2,55 m.
- Maksymalna wysokość przyczepu lub samochodu — 4 m.
- Maksymalna długość zestawu — 18,75 m.