Instruktorzy Szkoły Nauki Jazdy Bytom wyjaśniają:
Zima w górach stawia przed kierowcami wyjątkowe wyzwania. Niskie temperatury, śnieg, lód, a także zmienne i często trudne warunki drogowe wymagają szczególnej ostrożności i przygotowania. W tym wpisie omówimy kluczowe aspekty jazdy po górach zimą, w tym wybór odpowiednich opon, techniki jazdy dostosowane do górskich tras oraz sposoby radzenia sobie z niespodziewanymi sytuacjami. Bezpieczeństwo jest priorytetem, dlatego też nasze porady skierowane są zarówno do doświadczonych kierowców, jak i tych, którzy dopiero planują swoją pierwszą zimową podróż w góry.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z treścią wpisu!
Jazda po górach zimą — o czym musisz pamiętać?
Zanim wyruszysz w górską podróż zimą, upewnij się, że Twój samochód jest odpowiednio przygotowany, przypomina wieloletni instruktor nauki jazdy z Bytomia Szczególną uwagę zwróć na:
- Opony zimowe — opony zimowe to absolutna podstawa. Wprawdzie w Polsce nie ma obowiązku ich zakładania, niemniej, podczas wyjazdu w góry nie radzimy wybierać się bez nich. Opony zimowe zapewniają lepszą przyczepność na śniegu i lodzie. Dodatkowo zwróć uwagę na odpowiednie dopompowanie każdej z opon. Prawidłowe ciśnienie w kołach w tym okresie to priorytet.
- Sprawdzanie płynów — kup zimowy płyn do spryskiwaczy. Jeżeli w zbiorniku jest jeszcze letni środek, jak najszybciej go zużyj. Nie oszczędzaj na ilości, jeżeli masz taką możliwość, kup zapasową bańkę. Duża ilość soli na drodze znacznie utrudnia widoczność, zwłaszcza że szybko wysycha i osadza się na szybie, dlatego ważne jest, aby mieć płyn w „pogotowiu”.
- Akumulator — niskie temperatury mogą osłabić jego wydajność, dlatego warto sprawdzić jego stan przed wyjazdem. Na wszelki wypadek, możesz wziąć ze sobą kable rozruchowe.
- Łańcuchy śniegowe — w niektórych rejonach górskich mogą być wymagane przez prawo i oczywiście warunki.
Polecamy również: Jak zadbać o akumulator zimą?
Techniki jazdy po górach
Jazda po górach zimą wymaga specjalnych umiejętności i technik. Przede wszystkim postaw na płynną jazdę, unikaj nagłych manewrów i staraj się zachowywać (w miarę możliwości) stałą, i zarazem umiarkowaną prędkość.
Instruktor Tomasz Czech z Szkoły Jazdy z Tarnowskich Gór radzi: Gdy widzisz zakręt, zwolnij. Pamiętaj również o tym, aby unikać hamowania na zakręcie, ponieważ przypadkowo możesz wprowadzić pojazd w poślizg. W takiej sytuacji może włączyć się m.in. ABS, jeśli zbyt mocno dociśniesz pedał hamulca. Staraj się hamować silnikiem. Co więcej, zbyt częste używanie hamulca może doprowadzić do zredukowania jego skuteczności ze względu na przegrzanie.
Na wzniesieniach, w tym stromych podjazdach i serpentynach (np. w Bieszczadach) utrzymuj równomierną prędkość, unikając zarówno przyspieszania, jak i zbyt mocnego hamowania. Jednocześnie miej z tyłu głowy, żeby nie hamować do przysłowiowego zera, o ile nie będzie to konieczne, ponieważ możesz mieć problem z ponownym ruszeniem pod stromą górę.
Radzenie sobie z trudnymi górskimi warunkami
Właściciel oraz instruktor Nauki Jazdy z Zabrza przypomina: Górskie drogi zimą mogą być nieprzewidywalne, dlatego warto być przygotowanym na różne sytuacje, dlatego też pamiętaj o tym, że:
- nawierzchnia może być śliska — Na lodzie i śniegu zwiększ odstęp od poprzedzających pojazdów,
- widoczność może być ograniczona — używaj świateł przeciwmgielnych w przypadku śnieżycy lub mgły, w ciasnych zakrętach, przy znikomej widoczności używaj natomiast krótkich sygnałów dźwiękowych, aby poinformować kierowców z przeciwnej strony o Twojej obecności,
- mogą zdarzyć się sytuacje awaryjne — zawsze miej przy sobie łopatę śnieżną, ciepłe ubrania, latarkę, powerbanka i podstawowy zestaw narzędzi.
Zobacz też: Jak przygotować auto na zimę? — 6 przydatnych wskazówek.