Czy jazda na rezerwie jest szkodliwa dla samochodu? Szkoła Jazdy Bytom wyjaśnia:

4 maja 2023

Szkoła Jazdy Bytom wyjaśnia iż jazda na rezerwie bardzo często jest bagatelizowana przez kierowców, bo przecież jeszcze kilkanaście kilometrów da się na niej przejechać, to samo tyczy się właścicieli aut, w których dominującym paliwem jest LPG, a paliwo jest dolewane tylko na tzw. rozruch. 

Czy rezerwa może być szkodliwa dla silnika samochodu? Jakie niesie ze sobą konsekwencje migająca lampka niskiej ilości paliwa? O tym opowiemy sobie w tym wpisie. 

Zapraszamy do zapoznania się z treścią!

Jazda na rezerwie a żywotność silnika oraz innych podzespołów. Nauka Jazdy Bytom zaleca:

Rezerwa może być powodem wielu problemów związanych z silnikiem oraz resztą podzespołów. Niekiedy może mieć na nie bezpośredni wpływ, a w innych przypadkach może działać pośrednio, co finalnie przyczyni się do większych wydatków. 

Na samym starcie warto zaznaczyć, że na rezerwę paliwa najbardziej należy zwracać uwagę w zimie, gdy temperatury są niskie, a samochód potrzebuje większej dawki paliwa, aby rozpocząć jazdę. 

Jakie skutki może powodować jazda na rezerwie? Prawo Jazdy Bytom ostrzega:

Jazda na rezerwie wiąże się z wieloma konsekwencjami, m.in.:

  • Rezerwa może tworzyć rdzę w baku — bak, w którym jest mało paliwa, zaczyna gromadzić powietrze oraz parę wodną, która następnie osadza się na ściankach oraz zaczyna tworzyć się rdza, która następnie miesza się z paliwem, co może prowadzić do zatkania np. filtrów. W zimie natomiast rdza pod wpływem niskich temperatury może zamieniać się w małe zlepki, które będą blokować przepływ paliwa, co może wiązać się z problemami z odpaleniem pojazdu. 
  • Zatarcie pompy paliwowej — ten przypadek najczęściej (choć nie zawsze) występuje w samochodach z LPG, gdzie benzyna służy jedynie do rozruchu, oraz przeważnie jest jej bardzo mało w baku. 
  • Zapowietrzenie wtryskiwaczy — jest to problem głównie występujących w samochodach z silnikiem diesla. Jest to dość poważny problem wiążący się także ze specjalistycznym sprzętem, który będzie potrzebny do zażegnania tego problemu.
  • Powrót oleju do baku — zbyt duża temperatura oleju może sprawić, że nie zostanie on w pełni spalony, co następnie może skończyć się jego powrotem do baku. Taka sytuacja również w szczególności zdarza się w silnikach diesla. Może się to wiązać z problemem odpalenia auta.

W jaki sposób dojechać do stacji, gdy ilość paliwa w baku jest naprawdę znikoma? Szkoła Nauki Jazdy Bytom zaleca:

Zdarzają się sytuacje, w których zapominamy o ilości paliwa w baku, co następnie wiąże się ze stresem i obawą, czy w ogóle uda nam się dojechać do najbliższej stacji. Tego typu sytuacje mogą mieć miejsce również na autostradzie, gdzie przez przypadek zabłądzimy i będziemy musieli nadrabiać kilkanaście kilometrów, a paliwo w baku było obliczone tylko do prawidłowej trasy. 

Może Ci się przydać: Czy jazda na niskich obrotach jest szkodliwa dla silnika?

Na samym początku warto zaznaczyć, że nie ma 100% pewności, że zabieg ten się powiedzie, ponieważ nie wiadomo, czy ilość paliwa w baku będzie wystarczająca. Istnieje jednak kilka sposobów, które mogą pomóc w dojechaniu na stację przy znikomej ilości. Dużo też jednak zależy od ulokowania stacji, o czym musisz pamiętać. 

Co zatem robić w takiej sytuacji? 

  • Jeżeli dopiero chcesz wyruszyć w trasę, by zatankować pojazd, opróżnij bagażnik ze zbędnych kilogramów. Im więcej samochód waży, tym więcej paliwa musi spalić, by osiągnąć konkretną prędkość.
  • Kolejnym sposobem jest hamowanie biegami, dzięki czemu paliwo w tym czasie nie będzie podawane. Nie jedź na luzie!
  • Pamiętaj również o wyłączeniu klimatyzacji, która średnio zużywa dodatkowo ok. 0,5-1 litr na 100 km. 
  • Bez potrzeby nie dodawaj gazu, staraj się utrzymywać stałą prędkość. Podczas przyspieszania zużycie paliwa znacząco rośnie.