Jak wymienić płyn chłodniczy — Szkoła Jazdy Bytom przekazuje najważniejsze informacje

21 grudnia 2022

Słyszysz słowo serwis i od razu kojarzy Ci się to z wymianą oleju i filtrów. Niekiedy też może dotyczyć to płynu hamulcowego oraz oleju w skrzyni biegów, ponieważ, jak większość wie (choć niestety nie każdy), wszystkie z nich trzeba regularnie wymieniać. Oczywiście, przy każdym z nich częstotliwość wymiany jest zróżnicowana, ale konieczna. 

Jak to jest natomiast z płynem chłodniczym? Czy wymiana płynu chłodniczego również musi być regularna? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu. Zapraszamy do zapoznania się z treścią!

Wymiana płynu chłodniczego, dlaczego jest tak ważna? Szkoła Nauki Jazdy Bytom radzi:

Układ chłodniczy jest równie ważnym elementem składowym samochodu, co każdy inny. Odpowiada on za prawidłowo pracę całej jednostki poprzez odprowadzanie nadmiaru energii cieplnej. 

Jak wiadomo, samochód podczas jazdy spala paliwo, które przy stałej jeździe sprawia, że wnętrze silnika się nagrzewa. Z tego też względu zbyt mała ilość płynu chłodniczego może spowodować nieprzyjemne konsekwencje dla użytkownika, jeżeli nie dostanie on dolany lub wymieniony na czas. 

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego oraz jego jakość? Nauka Jazdy Bytom doradza:

Ilość płynu chłodniczego możesz sprawdzić w zbiorniczku wyrównawczym

W zależności od modelu pojazdu może być on usytuowanych w różnych miejscach pod klapą silnika. Niemniej, wyróżnia się on kształtem, który najczęściej przypomina bańkę. Jego kolor jest natomiast półprzezroczysty biały lub beżowy, w zależności od tego ile lat ma samochód. 

Dzięki temu w prosty sposób sprawdzisz, ile płynu chłodniczego posiadasz w zbiorniku.

W szczególności należy kontrolować go w okresie letnim, choć, w każdym innym również zaleca się sprawdzać go regularnie. Niemniej, w lecie panują wysokie temperatury, przez co może on się szybciej „zagotować”, jeżeli jest go mało. 

Co do właściwości płynu — możesz je sprawdzić samodzielnie (w warunkach domowych) za pomocą aerometru, aczkolwiek lepszym, a zarazem dokładniejszym rozwiązaniem będzie wybranie się do mechanika.

Wymiana płynu chłodniczego — jak często należy to robić? Na kursie na prawo jazdy Bytom uczą:

Po zakupie samochodu płyn chłodniczy należy wymienić po ok. 5 latach, niekiedy nawet po 7. w zależności od tego, co deklaruje dany producent. Po pierwszej wymianie zaleca się robić to znacznie częściej, czyli mniej więcej co 2 lata

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Wymianę oleju należy robić zawsze przy zimnym silniku po to, aby nie poparzyć się gorącą cieczą. Przed wymianą dokładnie sprawdź, jaki płyn jest odpowiedni dla Twojego samochodu, a następnie przygotuj:

  • nowy płyn chłodniczy,
  • wodę destylowaną,
  • wiadro lub większą miskę na starą ciecz,
  • lejek, aby nie rozlać nowego preparatu.

Zacznij od:

  1. Otworzenia zaworu — odkręć korek chłodnicy oraz zbiorniczka wyrównawczego. Kolejno odkręć zawór spustowy, który znajdziesz u dołu chłodnicy. Podłóż wiaderko i poczekaj, aż płyn wycieknie. Należy go później zutylizować.
  1. Przepłucz cały układ ww. wodą destylowaną — zamknij korek chłodnicy oraz zawór spustowy. Kolejno wlej do układu wodę destylowaną. Wejdź do samochodu, odpal go oraz włącz nawiew w jego wnętrzu. Pamiętaj, aby ustawić najwyższą możliwą moc i temperaturę nawiewu. Odczekaj ok. 15-20 minut przy włączonym pojeździe. Następnie wyłącz go, dalej poczekaj, aż ostygnie i wylej całą ciecz z układu poprzez zawód spustowy. Jeżeli woda będzie brudna, powtarzaj czynność, aż do osiągnięcia przezroczystego koloru
  1. Dolej płyn chłodniczy — wymaganą linię znajdziesz na zbiorniczku wyrównawczym. Włącz pojazd i ustaw nawiew na wysoką temperaturę, dalej kontroluj stan płynu w zbiorniczku. Jeżeli poziom się zmniejszył, dolej go. Dolewaj go do momentu, aż będzie utrzymywać się on na stałym poziomie, przy włączonym silniku i gorącym nawiewie. Przy każdej dolewce nie zapominaj o wyłączeniu pojazdu
  1. Odpowietrzanie — jest to ważny element, o którym nie możesz zapomnieć. Często zdarza się, że lewe powietrze dostaje się podczas wymiany płynu chłodniczego do układu, co nie jest najlepsze dla silnika. A zatem odkręć powoli zbiorniczek wyrównawczy, następnie uruchom silnik i obserwuj powierzchnię płynu. Co jakiś czas dolej go nieco, jeżeli zobaczysz ubytki. Pozostaw zbiorniczek otwarty aż do momentu, gdy przestaną pojawiać się pęcherze powietrzne. W międzyczasie stale kontroluj temperaturę pojazdu. Jeżeli wskaźnik doszedł do 90 stopni, postaraj się jak najszybciej zakończyć cały zabieg (w ciągu 4-5 minut).
  1. Wyjazd — po wymianie płynu chłodniczego warto wybrać się na krótką wycieczkę, w celu sprawdzenia jego stanu tuż po powrocie

Jeżeli boisz się robić to na własną rękę, wybierz się do mechanika lub skorzystaj z pomocy osoby, która miała z tym wcześniej styczność. Pamiętaj, bezpieczeństwo jest najważniejsze.